Kyrktorn

5000 kr
Bli en tornräddare! De två karaktäristiska åttkantiga tornen representerar två sidor av den kristna tron - evangelium och Guds lag.

Båda tornen behöver en rejäl renovering och tornhuvarna ska få nya kopparplåtar.

Högalidskyrkans södra torn som pryds av ett gyllene kors har fått sitt namn efter reformatorn Olaus Petri. Tornet står för det evangelium som tornets klockor ska sprida. Här hänger kyrkans alla klockor.

Högalidskyrkans norra torn som krönts av en kyrktupp har fått sitt namn efter aposteln Ansgar. Tornet representerar Guds lag. Det finns en liten balkong i tornet med ett lågt räcke. Utsikten över Stockholm är fantastisk, med vatten, öar, hus och byggnader, stadshus och kyrktorn.

De två karaktäristiska åttkantiga tornen på Högalidskyrkan är båda 84 meter höga och representerar två sidor av den kristna tron.

Välj antal du vill bidra med
= 5000 kr